توضیح ساده انواع لوگو با مثال
سلام به شما همراهان عزیز آکادمی COG !! به یه مقاله دیگه از آکادمی COG در مورد انواع لوگو (Types-of-logos) و کاربرد اون ها خوش اومدید ! “انواع لوگو چیست؟ و بهترین سبک طراحی انواع لوگو و آرم مناسب برای شرکت من چه سبکی هست؟ از انواع سبک طراحی لوگو در کجا استفاده می شود؟” اینا سوالاتی هستن که اغلب در اولین مرحله سفارش یا طراحی لوگو حرفه ای به ذهن شما و یا هرکسی خطور میکنه.اگر علاقه مندین که در مورد پاسخ این سوال ها بدونید پیشنهاد می کنم این مقاله رو از دست ندین ! از اینکه با آکادمی COG همراهید، خیلی خوشحالیم :))
انواع لوگوهای ایرانی و خارجی رو میشه با توجه به ویژگی های مختلفشون مثل : لوگو و المان ها، شکل ها، فرم ها، فونت ها و هرچیزی که در طراحی انواع لوگو استفاده میشه، اون هارو دسته بندی کرد. طراحی و سفارش لوگو یک مبحث مهم در خلق برند شماست که 40 درصد از کار برندینگ و یا خلق برند شما رو تشکیل میده و همه ما هر روزه با تعداد زیادی لوگو و آرم سر و کار داریم که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه با اونها ارتباط برقرار می کنیم.
لوگو مونوگرام یا Letter mark
مونوگرام ها از حروف اول یا آخر نام برند و یا حروف اختصاری برند تشکیل می شن و اکثرا بر اساس تایپوگرافی طراحی میشن .مهمترین اصل در این نوع ، سادگی و خلاقیته چون ممکنه دو کمپانی با نام های متفاوت، نام اختصاری مشابهی داشته باشن و یا هردو با یک حرف الفبا شروع بشن. پس باید قبل از طراحی مونوگرام ها تحقیقات لازم رو در زمینه انواع آرم یا لوگو های مشابه دیگه و رنگبندی و نوع فرم و ترکیب بندی لوگوها انجام بدیم تا لوگوی برندمون منحصر به فرد باشه .
لوگو تایپوگرافی یا Word mark
این نوع لوگو همونطور که از اسمش پیداست بر پایهی نوشته و فونت ها طراحی میشن . در این لوگو تمرکز طراح و لوگو روی نام کامل تجاری شرکت یا برند شماست و میتونه با قدرت بالایی در فضای ذهنی مخاطب نقش ببنده. این سبک از لوگو بهتره برای شرکت ها و یا برند هایی که نامشون مختصر و خاص و متفاوت هستند استفاده بشه !
لوگو تصویری یا Pictorial mark
این سبک که بیشتر شامل آیکون ها و یا اشکال گرافیکیه ،ابتدایی ترین و سریع ترین راه انتقال مفهوم از گذشته دور تا به امروز بوده و باعث میشه که افراد در هر سن و تحصیلاتی بتونن برند شمارو بشناسن حتی اگه مخاطب شما از یه کشور دیگه باشه و زبانتون رو نفهمه ! و این سبک لوگو چون تصویری هستش، به راحتی در ذهن مخاطب شما ماندگار میشه .
لوگو انتزاعی یا مفهومی یا Abstract
لوگوهای انتزاعی اغلب از ترکیب اشکال و نمادهای مختلفی تشکیل میشن، که هریک نشون دهنده بخشی از ارزش های برند شما هستن.این شکل ها به جای تصاویر قابل درک و واقع بینانه و تصویر عینی، از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی و یا شکل هندسی استفاده میشه تا به وسیله اون، پیام برند شما به شکلی متفاوت منحصر به فرد بودن و خلاقانه به مخاطبتون منتقل بشه. و ویژگی بارز این سبک از لوگو، خاص بودن اون هاست.
لوگو مسکات یا Mascot
مسکات یا Mascot یک شخصیته. شخصیتی که می تونه شامل انسان، حیوان و حتی اشیا باشه . این شخصیت که قراره بیانگر و نشون دهنده کسب و کار شما باشه، شخصیتی هستش که به علت سبک کارتونی و رنگارنگی که داره، معمولا سرگرم کننده اس و به صورت رو در رو می تونه با مخاطب شما ارتباط برقرار کنه و در ذهن مخاطب یک حس نزدیکی و صمیمانه ایجاد کنه. معمولا برندهای غذایی، شرکتهای خدماتی و تیمهای ورزشی و… از مشتریان و طرفداران این سبک لوگو هستنن.
لوگو ترکیبی یا Combination
لوگو ترکیبی از تلفیق لوگوتایپ و لوگو تصویری خلق میشه که یکی از محبوب ترین سبک ها در انواع لوگو هست. بخش زیادی از لوگو برند های تجاری رو به خودش اختصاص داده. لوگوی ترکیبی بیشتر مورد استقبال برند های چندجانبه و چندمنظوره هستش. چون در لوگو ترکیبی مخاطب هم یک تصویر و هم یک نام از برند شما میبینه و چون هردو درکنار هم به نمایش گذاشته میشن، مغز با دیدن لوگو ترکیبی از برند شما، میتونه بلافاصله نام برندتون رو با لوگوی موردنظر پیوند بزنه و اونو در بخشی از حافظه ما حفظ کنه.
لوگو امبلم یا Emblem
لوگوهای امبلم اغلب شامل یک نوشته یا یک فونت درون یک شکل یا آیکون و یا یک آرم هستن که به خاطر اینکه ظاهر رسمی، جامع و کاملی که دارن، می تونن انتخاب خیلی خوبی برای سازمان ها و شرکت ها باشن چون اغلب اونها تمایل دارن تا لوگوی سازمانی خودشون رو به عنوان مهر در اوراق اداری سازمان ها درج کنن. همچنین این سبک از لوگو رو میتونین در لوگوهای ورزشی ( مخصوصا فوتبال )، خیلی از مدارس، آموزشگاه ها، سازمان ها و مراکز دولتی، طراحی و تولید اکسسوری ها، مارک لباس ها، هدایای تبلیغاتی، المان های بزرگ فضای شهری، سردر ساختمان تجاری و… مشاهده کنین .
لوگو مینیمال یا Minimal
هدف اصلی این نوع لوگو انتقال مفهوم و پیام برند شما با حداقل جزئیات و ساده ترین ترکیب بندی است. در لوگوی مینیمال، طراح از هرگونه عنصر غیرضروری چشمپوشی میکنه و تنها بر روی مفهوم اصلی برند شما تمرکز داره تا لوگویی رو طراحی کنه که بشه از اون در هر محیط و هر پسزمینهای استفاده کرد.استفاده از اشکال ساده و در قالب تک رنگ و تخت و بدون بافت و شیب و بُعد باعث شده که لوگوی مینیمال، امروزه جزو جذاب ترین و پرکاربردترین سبک های لوگو بشه که بسیاری از کمپانی های بزرگ و حرفه ای رو به خودش علاقه مند کرده.
▪️ جمع بندی ▪️
ما برای شما توی این وبلاگ 8 مدل سبک از انواع لوگو و کارایی اونها در هر برند رو با مثال بررسی و تعریف کردیم و دیدیم که هرکدوم از انواع سبک های لوگو ، باعث خلق چه آثاری میشن و چه کسب و کارهایی طرفدار اون ها هستن …
اگر به مشاوره و یا سفارش در زمینه انتخاب انواع لوگو و طراحی یک لوگو حرفه ای و منحصر به فرد برای بیزینس و برند خودتون نیاز داشتین، می تونین به این لینک مراجعه کنین و سفارش خودتونو به ما بسپارین .
ممنون که با یک مقاله دیگه از آکادمی COG در زمینه انواع لوگو همراه بودین.
اگر هر سوالی در زمینه انواع لوگو و بهترین سبک لوگو مناسب برای بیزینس و برند خودتون داشتین میتونین در بخش نظرات با ما به اشتراک بذارین :))
دیدگاهتان را بنویسید